Hopp til hovedinnhold
NHT Logo

Norske helseteknologiselskaper markerte seg internasjonalt på MEDICA 2025

I november deltok Norway Health Tech sammen med en sterk delegasjon av norske selskaper på verdens største medtech-messe, MEDICA i Düsseldorf. Årets messe samlet over 78 000 besøkende fra mer enn 160 land, og bekreftet nok en gang sin posisjon som en global møteplass for helseteknologi og internasjonalt samarbeid.

Norske selskaper på global scene

Den norske delegasjonen besto blant annet av selskapene Calpro, Tidewave, Sensocure, Global Health Technology og ECG247, samt representanter fra Nordic Proof nettverket. På standen til Germany Trade & Invest (GTAI) fikk 12 selskaper fra blant annet Korea, Japan, Singapore, Danmark, Sverige og Norge muligheten til å pitche sine løsninger for et internasjonalt publikum. For de norske aktørene var dette en verdifull arena for å vise frem innovasjon, bygge relasjoner og styrke sin posisjon i et globalt marked.

Den viktigste læringen fra MEDICA er helt tydelig: Fysiske møter er helt uvurderlige. Ingenting bygger tillit, forståelse og samarbeid like raskt som samtaler ansikt til ansikt. Å være til stede ga oss mulighet til å styrke partnerskap, korte ned prosesser og skape nye forbindelser som rett og slett ikke oppstår digitalt. Pitchingen på GTAI-standen forsterket dette ytterligere, sier Daniela Anvik i Global Health Technology, ett av de norske selskapene som pitchet under arrangementet.

Norge som partnerland – og brunost som brobygger

I samarbeid med Germany Trade & Invest var Norge partnerland på et internasjonalt nettverksarrangement der norske selskaper møtte investorer, samarbeidspartnere og representanter fra helsetjenesten, blant annet Oslo universitetssykehus og Vestre Viken. Med brunost og akevitt som uformelle samtalestartere ble arrangementet en lavterskel møteplass som bidro til nye relasjoner og videre dialog om samarbeid og markedsmuligheter.

Vi ser gang på gang at noen av de mest verdifulle samtalene ofte starter i uformelle settinger. Det er der relasjoner bygges, og der interessen for videre samarbeid oppstår, sier Lucie Meltzer, internasjonaliseringsrådgiver i Norway Health Tech.

Årets MEDICA hadde også et tydelig nordisk preg gjennom samspillet med Nordic Proof. Norske selskaper fikk møte ledende nordiske test- og valideringsmiljøer, blant annet Oulu University Hospital TestLab Health, Helsinki University Hospital, Innovation Skåne, Vestre Viken og Oslo universitetssykehus. Løsninger som er testet og validert i Norden bygger tillit i internasjonale markeder, og representerer et viktig konkurransefortrinn for norske helseteknologiselskaper.

Langsiktig støtte som muliggjør internasjonal satsing

Aktivitetene rundt MEDICA er en del av et langsiktig og strukturert internasjonaliseringsarbeid i Norway Health Tech, muliggjort gjennom støtte fra Stiftelsen Teknologiformidling. Stiftelsen har støttet klyngen gjennom flere prosjekter med mål om å styrke eksport, konkurransekraft og produktivitet i helseteknologinæringen.

Støtten gir klyngen rom til å jobbe kontinuerlig og målrettet med internasjonale markedsinnganger, blant annet gjennom market entry-programmer mot Tyskland og Storbritannia.

- For medlemmene betyr dette tilgang til kompetanse, nettverk og arenaer som er avgjørende for å lykkes internasjonalt – fra markedsforståelse og regulatorisk innsikt, til konkrete møter med kunder, distributører og samarbeidspartnere, sier Trine Radmann som leder det internasjonale arbeidet i Norway Health Tech.

Finansieringen kombinert med tydelige krav til ambisjoner, milepæler og måloppnåelse, har bidratt til målbare resultater i form av piloter, nye distribusjonsavtaler, fornyede kontrakter og økt omsetning blant våre medlemmer. Samtidig har støtten gjort det mulig å bygge sterkere tjenester i klyngen, legge til rette for erfaringsdeling mellom selskaper og etablere varige inngangsporter til noen av Europas største helsemarkeder.

En tydelig påminnelse om global konkurranse

MEDICA har et sterkt internasjonalt og asiatisk preg, med betydelig tilstedeværelse fra blant annet Kina, Japan og Singapore. Det understreker hvor raskt utviklingen går – og hvor viktig det er at Norge fortsetter å satse på høy kvalitet og samarbeid for å sikre internasjonal konkurransekraft. Samarbeid gjennom klyngen styrker norske selskapers evne til å konkurrere og vokse i et krevende, internasjonalt marked.

Del artikkel på sosiale medier