Hopp til hovedinnhold
NHT Logo
  • Suksesshistorie

Hjemmetesting gir enklere hverdag for pasienter

Illustrasjonsbilde av pasient og sykepleier

Kan pasienter med alvorlig sykdom ta sine egne blodprøver hjemme – og likevel få like god oppfølging som på sykehuset? Spørsmålet ble satt på spissen i Hjemmelab, et innovasjonspartnerskap ved Sykehuset Østfold. Resultatene, nylig omtalt i fagbladet Sykepleien, peker mot en løsning som både forenkler hverdagen for pasientene og frigjør ressurser i helsetjenesten.

Fra poliklinikk til hjemmesykehus – Roche og Diffia sentrale i innovasjonspartnerskap

Bak prosjektet står blant andre Roche Diagnostics Norge og Diffia, som sammen med Sykehuset Østfold har utviklet en løsning som kan endre hvordan vi gjennomfører oppfølging av pasienter. Alle aktørene er medlemmer i Norway Health Tech.

For pasienter med kreft- og blodsykdommer er blodprøver en del av livsrytmen. De må ofte reise til et laboratorium for å ta blodprøver – en reise som vil kunne ha behov for bistand fra pårørende.

Mange må reise til sykehuset hver uke – ofte en tur som tar timer og krever bistand fra pårørende. Med IMOST-apparatet, utviklet i samarbeid med Roche, og Nimble-appen fra Diffia, ble dette scenariet snudd på hodet.

I stedet for å møte på laboratoriet kunne pasientene ta en enkel blodprøve hjemme med et fingerstikk, se resultatet på mobilskjermen og sende det videre til sykehuset. Laboratoriet har fortsatt en viktig rolle med hensyn til kvalitetssikring av resultatene, før disse blir frigitt. Sykepleierne vil så kunne få full oversikt og fange opp unormale prøvesvar.

Små tall – stor effekt

Under FoU-fasen ble løsningen testet i et produksjonsmiljø med ekte pasienter og data. Selv om studien omfattet få deltakere, var funnene tydelige:

  • 9 av 9 opplevde at hverdagen ble enklere
  • 10 av 10 mente løsningen kan erstatte enkelte laboratorieprøver hjemme
  • 7 av 9 ønsket å fortsette med Hjemmelab

«Dette er fremtiden!» skrev en av pasientene i sin tilbakemelding. En annen la til: «Mindre kjøring og sykehusbesøk betyr mer overskudd i hverdagen.»

Ikke bare teknologi – også tillit

Funnene viser at teknologien kan gi pasientene frihet og oversikt, men også at innføringen må gjøres med omtanke. Pasientene og sykepleierne pekte på flere viktige forbehold: behovet for god opplæring, tilstrekkelig digital kompetanse og oppmerksomhet for mulig sosial isolasjon når sykehusbesøkene blir færre.

Dette understreker at gevinsten ikke bare ligger i det digitale verktøyet, men i kombinasjonen av teknologi, opplæring og oppfølging.

Sykehuset Østfold har allerede akseptert løsningen, og interessen stopper ikke der. Åtte av ni helseforetak i Helse Sør-Øst, samt Helse Stavanger HF, har valgt å utøve sin opsjon for å kunne ta i bruk Hjemmelab. Partene arbeider nå med en avtale som vil gjøre løsningen tilgjengelig for langt flere pasienter i regionen.

- Diagnostikk, og spesielt tidlig diagnostikk, ser vi gir riktigere oppfølging og dermed bedre utfall. Teknologien legger til rette for at pasientene kan delta aktivt i mestringen av egen sykdom og helse, uansett hvor de er. Med laboratoriets rolle i kvalitetssikring og sporbarhet gjør det Hjemmelab til et trygt og godt alternativ for de pasientgruppene som tar det i bruk. Vi er takknemlig for det vi har kunne bidra med i dette prosjektet så langt, og for alt vi har lært av alle partene på veien, sier prosjektleder Hjemmelab i Roche Diagnostics Norge, Tove Ofstad

Gevinst for både pasient og samfunn

Selv om de økonomiske effektene ikke var hovedtema i utprøvingen, er potensialet åpenbart. Færre pasienttransporter, kortere laboratoriekøer og mindre belastning på pårørende kan gi store systemgevinster. Når løsningen samtidig gir pasientene mer overskudd i hverdagen og helsepersonell bedre oversikt, ser vi en dobbel gevinst: bedre pasientopplevelser og mer effektiv ressursbruk.

Hjemmelab viser hva vi får til når sykehus, industri og teknologiselskaper utvikler løsninger sammen. Med Roche og Diffia som sentrale partnere, Sykehuset Østfold som klinisk drivkraft og god støtte fra helseforetakets IKT leverandør Sykehuspartner, er grunnlaget lagt for en ny standard i pasientoppfølging.

«Vi i Diffia er stolte over å ha bidratt til et prosjekt som setter pasientens behov først, godt hjulpet av solide og dyktige samarbeidspartnere på Sykehuset Østfold, i Sykehuspartner og hos Roche Diagnostics Norge. Når teknologi gir både frihet i hverdagen, bedre oversikt for helsepersonell, og samtidig sparer samfunnet for ressurser ser vi virkelig potensialet i å flytte mer av helsetilbudet hjem til den enkelte.» sier medisinsk fagsjef i Diffa, Petter Risøe.

For Norway Health Tech er dette et godt eksempel på hvordan medlemmer kan bidra til løsninger som setter pasienten i sentrum – og samtidig styrker bærekraften i helsetjenesten.

*

Vil du vite mer om hva et medlemskap i Norway Health Tech innebærer?

Del artikkel på sosiale medier